fbpx
Elinvoimaa Espoonreitistä

Elinvoimaa Espoonreitistä

Espoolla on Rantaraitin lisäksi toinenkin aarre, Espoonjokilaakso.

Espoonjoen sekä Glimsin- ja Glomsinjokien muodostama jokilaakso ulottuu noin 16 km matkan lounaasta koilliseen Kirkkonummen naapurista Espoon halki Vantaalle. Sen varrella ja vieressä on sekä valtakunnallisesti että paikallisesti arvokkaita luonto-, historia- ja kulttuurikohteita. Nämä etapit yhdistämällä voidaan luoda Rantaraitin veroinen kaupungin poikki johtava reitti, Espoonreitti. Lasilaakson tuntumassa Rantaraitti ja Espoonjokilaakson reitistö voivat liittyä toisiinsa.

Jokisuu on vielä osaksi luonnontilainen, osaksi vanhaa kulttuurimaisemaa. Kauklahden-Lasihytin kohdalla joenvarsi voi tarjota lähitulevaisuudessa tihentyvälle yhdyskunnalle puistomaisen virkistysalueen. Myös Espoon keskuksessa Tuomiokirkon ja entisen Kirkkojärven paikalla omailmeiselle puistomaiselle joenvarren virkistysalueelle on tervetullutta käyttöä. Keski-Espoon urheilupuisto tarjoaa jo nyt sekä nähtävää että mahdollisuuksia pysähtyä vaikkapa beachvolleyn pariin. Kirkkojärven jälkeen, Turunväylän pohjoispuolella, jokilaakso levittäytyy avoimeksi, vielä hyödyntämättömäksi maisemaksi. Järvenperän-Lähderannan alueella on ruovikkoja, rantaniittyjä ja Laaksolahden kehitettäviä ulkoliikuntamahdollisuuksia. Jupperin rannat antavat mahdollisuuden Pitkäjärven melonta- ja venepaikoille, kunhan lähiasukkaiden rauha turvataan.

Pääreittiin voidaan liittää paikallisia luontopolkuja ja näköalapaikkoja. Keskiajalla syntynyt vanha Kuninkaantie on vielä läsnä useassa paikassa. Hienoja etappeja ovat Bembölen kahvitupa, Träskändan kartanopuisto ja Glimsin museoalue. Espoonjokilaakson reitistön vetovoimaa ja palveluja monipuolistaisi Träskändan kartanon hyödyntäminen kävijäkeskuksena, jollaisen myös Glimsin talomuseo kasvavia vierailijamääriään varten tarvitsee. Siinäpä uudelle suomalaiselle puurakentamiselle ja arkkitehdeille hieno tilaisuus!

Mistä muualta kuin Espoosta löytyy Espoonjokilaakson veroinen mahdollisuus?

Espoonjokilaakson kaltaisen laajan teemakokonaisuuden edistäminen tarvitsee kaupungin organisaatiossa koordinointia. Asemakaavoitus kuuluu yhdelle virastolle, reittien rakentaminen toiselle, palvelujen koordinointi kolmannelle, historiallisten kulttuurikohteiden ymmärtäminen neljännelle ja luontokohteiden ymmärrys viidennelle. On myös vastakkaisia pyrkimyksiä ja asuin- ja muu rakentaminen kilpailee reitistön kanssa samoista paikoista. Visiot eivät toteudu ilman koordinoivaa projektia.

Espoo tarvitsee Espoonreitille projektin.

#reititjaraitit
#espoonreitti
#rantaraitti
#espoonrantaraitti
#espoonjokilaakso

Rantaraitti ei riitä

Rantaraitti ei riitä

Olen etelä-espoolaisena ahkera Rantaraitin kulkija. Kävelen, sauvakävelen, välillä harrastan kevyttä hölkkää. Vastaan tulee kaiken ikäisiä rantamaisemista nauttivia kaupunkilaisia, koirien ulkoiluttajia, pyöräilijöitä, turistejakin. Venelaitureiden, uimarantojen ja parkkipaikkojen lähellä kioskit ja kahvilat tarjoavat mukavia lepohetkiä. Aurinkoisina kesäpäivinä niiden lähistöillä kadunvarret ja pihatkin ovat täynnä autoja, polku- ja moottoripyöriä.

Raitin viehätys perustuu sen saavutettavuuteen, 40 km pituuteen, vuodenaikojen vaihteluun, monipuolisiin luonto- ja maisemanäkymiin ja etappeina toimiviin rantapalveluihin. Sekä ihmiset että koirat tapaavat tuttuja. Kaikki hyvin!

Kaupunki tavoittelee Länsimetron varteen kävelyetäisyydelle Rantaraitista 70 000 uutta asukasta. Tavoite vastaa Vaasan, Hämeenlinnan tai Lappeenrannan nykyistä väkilukua ja on noin puolet Espoon kasvutavoitteesta. Jo nyt on näkyvissä, että luonto kuluu paikoitellen puhki. Mitä enemmän käyttäjiä, sen enemmän kuluttajia ja sen myötä raitin luonteen pysyvää muuttumista. Edessä on valintoja. Joko annetaan luonnon kulua puhki, rajoitetaan kulkureittejä herkimmillä paikoilla luonnonsuojelualueiden tapaan tai korvataan nykyisiä luonnonympäristöjä paikallisesti kaupunkimaisemmalla, kulutusta kestävämmällä ympäristörakentamisella.

Paras ratkaisu on jakaa rasitusta ja toteuttaa Espooseen väestönkasvua vastaavia yhtä vetovoimaisia muitakin vaihtoehtoja. Toimiville reiteille eri puolilla kaupunkia, niin idästä länteen kuin etelästä pohjoiseen, on monenlaista tarvetta.

Espoonjokilaakso on ainutlaatuinen, laaja alue ja tarjoaa täysin Rantaraitin veroiset kehitysmahdollisuudet. Se johtaa Kirkkonummen naapurista Espoon läpi Vantaalle. Sen varrella on vaihtelevaa luontoa, historiaa, kulttuuria ja palveluja, joita voidaan edelleen kehittää. Samalla voidaan ratkaista luontevalla tavalla Träskändan kartanon alennustila. Kartano ja kartanopuisto kuuluvat yhteen ja kartanon sijainti tarjoaa loistavat puitteet kävijäkeskukselle, jossa voidaan informoida reitin upeaa erityslaatua ja tarjota kulkijoille pysähdyspaikka ja lepohetki. Reitin lyhyitä palasia sisältyy jo kaupungin Kotiseudun ulkoilupolut -ohjelmaan, mutta konkreettiset toimenpiteet yhdistämisestä puuttuvat ja visio on vielä yhteen sovittamattomina pirstaleina. Lisäksi asunto- ja muu rakentaminen kilpailee samoista paikoista. Asemakaavoitus, reittien rakentaminen ja palvelujen kehittäminen kuuluvat kaupungin organisaatiossa kaikki eri organisaatioille ja siksi tarvitaan yhteen kokoavaa visiota, tahtoa, organisointia ja projektia.

Tarvitsemme Espoonjokilaakson reitistölle konkreettisen toteutusohjelman.

#reititjaraitit
#rantaraitti
#espoonreitti
#espoonrantaraitti
#espoonjokilaakso